Varför ska vi göra det då? I kursplanen för svenska står det:
"Undervisningen i muntlig och skriftlig framställning ska ge eleverna tillfälle att värdera andras muntliga framställningar och texter samt bearbeta sina egna muntliga framställningar och texter, efter egen värdering och andras råd."
"Kunskaper om språkriktighet i text samt förmåga att utforma muntliga framställningar och texter som fungerar väl i sitt sammanhang."
Att kunna bedöma sina egna och sina kamraters alster är ett bra sätt att utvecklas men också att få syn på vad som krävs av en för att nå ett visst betyg.
Lektionsmål: Ni ska prova att bedöma er egen inspelning med stöd av en matris och en av era kamraters inspelningar.
Språkmål: Ni ska analysera era inspelningar och kunna ge förslag samt formulera vad som var bra med er inspelning men också hur ni kan förbättra den.
Först tittar vi på genomgången en gång till:
Sedan repeterar vi skrivmallen:
Ur Hajer och Meestringa (2010) |
Arbetsgång:
1. Vi går igenom matrisen och jag förklarar vad de olika kriterierna betyder.
2. Vi lyssnar på och analyserar två inspelningar för att få en förebild för en inspelning som når A-kriterierna.
3. Ni får sedan själva i er grupp lyssna på era inspelningar samt bedöma er egen inspelning med stöd av matrisen och kamraternas inspelningar.
4. Ni ger sedan förslag på eventuella förbättringar samt justera era manus och spelar in en ny debatt för att nå högre i matrisen.
5. Dela era förbättringsförslag i ett Gdocs med mig samt er nya inspelning.
Matris för argumentationen i Soundcloud
Kunskapskrav: | A | C | E |
Ni ska visa att ni kan använda er av argumenterande texters speciella struktur och språkliga drag. | Strukturen är tydligt urskiljbar, där alla delar finns med. Språket träffar rätt stilnivå och är varierat och välformulerat. | Strukturen är tydligt urskiljbar där alla delar finns med. Språket träffar i huvudsak rätt stilnivå och ett varierat språk och delvis välformulerat | Till viss del (någon del saknas) samt följer i huvudsak skriftspråkets normer. |
Ni kan, i förbredda diskussioner, förmedla egna tankar och åsikter | på ett nyanserat sätt | på ett nyanserat sätt | till viss del |
Ni kan läsa och reflektera och göra sammanfattningar av filmen. | lyfter fram huvudtanken i det sedda och ger nya relevanta perspektiv | lyfter fram huvudtanken i det sedda | enkelt och återknyter till det sedda |
Ni återger iakttagelser och formulerar egna tankar med utgångspunkt i filmen | några iakttagelser och välgrundande och nyanserade tankar | några iakttagelser och välgrundande tankar | översiktligt |
Ni ska visa att ni förstår och respekterar turtagningen i en argumentation. | Japp och återknyter till den andres argument och tankar | Japp och återknyter till den andres argument och tankar | till viss del |
Arditas och Emines debatt
Yaras och Jasmins debatt
Lycka till!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar