söndag 3 mars 2013

Argumentation: Madame Bovary: offer eller femme fatale?

Lektionsmål: Ni ska lära er hur en argumentation byggs upp, både språkligt och strukturellt samt vad som är argumentationens syfte.

Språkmål: Ni ska kunna argumentera för huruvida Madame Bovary är ett offer för det samtida strikta kvinnoidealet eller om hon är en egoist och en femme fatale.


Begrepp: 

tes
argument
motargument
retorisk fråga
turtagning


Genomgång:



Analys av debatt:

http://www.svtplay.se/video/964958/31-1-22-00

Vilken är tesen?
argumenten?
finns någon retorisk fråga?
Hur ser turtagningen ut?

Madame Bovary - argumentationen 

1.Tes:

2 a) Argument:
b) Argument:

3. Typiska språkliga drag:

a) Anföringsverb
b) Sambandsord

4. Skrivmall:

Ur Hajer och Meestringa (2010)

Uppgiften:

Ni ska har fått i uppdrag att ansvara för en sändning av Sveriges radio P1s "Kulturen i skolan". Ni har ju precis tittat på filmen Madame Bovary och tänker nu föra en argumentation om hennes karaktär. Ert inslag ska heta "Madame Bovary: Offer eller Femme Fatale?". Eftersom ni arbetar i par ska den ene anse att hon är ett offer och den andra att hon är en Femme Fatale. Ni planerar tillsammans er argumentation, även om ni ska argumentera emot varandra. Hjälps därför åt att samla goda argument och motargument. Ni ska spela in er argumentation i Soundcloud och dela länken med mig. Ni förbereder i dag och spelar in på onsdag.




Kunskapskrav:

  • Ni ska visa att ni kan använda er av argumentationens speciella struktur och språkliga drag.
  • Ni ska visa att ni muntligt kan bygga upp en argumentation, där stilen är anpassad till syfte, mottagare och kommunikationssätt.
  • Ni ska använda er av skriftspråkets normer.
  • Ni ska visa att ni förstår och respekterar turtagningen i en argumentation.





Arbetsgång:

1. Börja med att bestämma vem av er som ska företräda vilken tes. Vem tar Madame Bovary - ett offer för samtidens kvinnoideal? Vem tar Madame Bovary - en egoitisk femme fatale?

2. Börja med att spalta upp argumenten för era respektive teser, så som vi gjorde på tavlan i måndags.

3. Sedan diskuterar ni om argumenten är hållbara nog och diskutera också vilka motargument ni kan tänkas ha.

4. Skriv sedan ett manus till er argumentation. Använd er då skrivmallen i förra blogginlägget. Glöm alltså inte inledning och avslutning.

5. Öva ett par gånger innan går in i www.soundcloud.com och spelar in. Glöm inte dela länk med mig.



Resultat:

https://soundcloud.com/ardita-sha/sounds-from-wednesday-evening/s-s8A3l


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar