måndag 11 mars 2013

Arbetsgång för nya inspelningar


Vad var uppdraget?


Ni ska har fått i uppdrag att ansvara för en sändning av Sveriges radio P1s "Kulturen i skolan". Ni har ju precis tittat på filmen Madame Bovary och tänker nu föra en argumentation om hennes karaktär. Ert inslag ska heta "Madame Bovary: Offer eller Femme Fatale?". Eftersom ni arbetar i par ska den ene anse att hon är ett offer och den andra att hon är en Femme Fatale. Ni planerar tillsammans er argumentation, även om ni ska argumentera emot varandra. Hjälps därför åt att samla goda argument och motargument. Ni ska spela in er argumentation i Soundcloud och dela länken med mig. Ni förbereder i dag och spelar in på onsdag.




Lektionsmål: Ni ska prova att bedöma er egen inspelning med stöd av en matris och en av era kamraters inspelningar.

Språkmål: Ni ska analysera era inspelningar och kunna ge förslag samt formulera vad som var bra med er inspelning men också hur ni kan förbättra den.




Arbetsgång i förbättring av debatt:


1, Lyssna på era inspelningar samt analysera och bedöm er egen inspelning med stöd av matrisen och Arditas och Emines debatt.

2. Formulera och ge förslag på eventuella förbättringar samt justera era manus och spelar in en ny debatt för att nå högre i matrisen.


3. Dela era förbättringsförslag i ett Gdocs samt dela er nya inspelning 
med mig.




Genomgång:




Skrivmall: se utdelat papper


Matris:


Matris för argumentationen i Soundcloud



Kunskapskrav:AC E
Ni ska visa att ni kan använda er av argumenterande texters speciella struktur och språkliga drag.Strukturen är tydligt urskiljbar, där alla delar finns med. Språket träffar rätt stilnivå och är varierat och välformulerat.Strukturen är tydligt urskiljbar där alla delar finns med. Språket träffar i huvudsak rätt stilnivå och ett varierat språk och delvis välformuleratTill viss del (någon del saknas) samt följer i huvudsak skriftspråkets normer.

Ni kan, i förbredda diskussioner, förmedla egna tankar och åsikter
på ett nyanserat sätt
på ett nyanserat sätt
till viss del
Ni kan läsa och reflektera och göra sammanfattningar av filmen.
lyfter fram huvudtanken i det sedda och ger nya relevanta perspektiv
lyfter fram huvudtanken i det seddaenkelt och återknyter till det sedda

Ni återger iakttagelser och formulerar egna tankar med utgångspunkt i filmen

några iakttagelser och välgrundande och nyanserade tankar
några iakttagelser och välgrundande tankaröversiktligt
Ni ska visa att ni förstår och respekterar turtagningen i en argumentation.
Japp och återknyter till den andres argument och tankar

Japp och återknyter till den andres argument och tankar
till viss del



8 kommentarer:

  1. https://soundcloud.com/mmmmmona/audio-recording-on-wednesday

    SvaraRadera
  2. https://soundcloud.com/meritahysenii/audio-recording-on-wednesday-1/s-awoFx

    SvaraRadera
  3. https://soundcloud.com/martin-hellstr-m/aron-und-marttan

    SvaraRadera
  4. https://soundcloud.com/ardita-sha/sounds-from-monday-afternoon/s-pdWaZ

    SvaraRadera
  5. https://soundcloud.com/affe1996/nya-argument-svenska-daniel

    SvaraRadera
  6. http://soundcloud.com/jasminsa12b/audio-recording-on-wednesday-1/s-TzovF

    SvaraRadera
  7. https://soundcloud.com/helena-cole-jabbar-asamoah/helenaochazra-emma-bovary/s-JEA6w

    SvaraRadera