Vad var uppdraget?
Ni ska har fått i uppdrag att ansvara för en sändning av Sveriges radio P1s "Kulturen i skolan". Ni har ju precis tittat på filmen Madame Bovary och tänker nu föra en argumentation om hennes karaktär. Ert inslag ska heta "Madame Bovary: Offer eller Femme Fatale?". Eftersom ni arbetar i par ska den ene anse att hon är ett offer och den andra att hon är en Femme Fatale. Ni planerar tillsammans er argumentation, även om ni ska argumentera emot varandra. Hjälps därför åt att samla goda argument och motargument. Ni ska spela in er argumentation i Soundcloud och dela länken med mig. Ni förbereder i dag och spelar in på onsdag.
Lektionsmål: Ni ska prova att bedöma er egen inspelning med stöd av en matris och en av era kamraters inspelningar.
Språkmål: Ni ska analysera era inspelningar och kunna ge förslag samt formulera vad som var bra med er inspelning men också hur ni kan förbättra den.
Arbetsgång i förbättring av debatt:
1, Lyssna på era inspelningar samt analysera och bedöm er egen inspelning med stöd av matrisen och Arditas och Emines debatt.
2. Formulera och ge förslag på eventuella förbättringar samt justera era manus och spelar in en ny debatt för att nå högre i matrisen.
3. Dela era förbättringsförslag i ett Gdocs samt dela er nya inspelning med mig.
Genomgång:
Skrivmall: se utdelat papper
Matris:
Matris för argumentationen i Soundcloud
Kunskapskrav: | A | C | E |
Ni ska visa att ni kan använda er av argumenterande texters speciella struktur och språkliga drag. | Strukturen är tydligt urskiljbar, där alla delar finns med. Språket träffar rätt stilnivå och är varierat och välformulerat. | Strukturen är tydligt urskiljbar där alla delar finns med. Språket träffar i huvudsak rätt stilnivå och ett varierat språk och delvis välformulerat | Till viss del (någon del saknas) samt följer i huvudsak skriftspråkets normer. |
Ni kan, i förbredda diskussioner, förmedla egna tankar och åsikter | på ett nyanserat sätt | på ett nyanserat sätt | till viss del |
Ni kan läsa och reflektera och göra sammanfattningar av filmen. | lyfter fram huvudtanken i det sedda och ger nya relevanta perspektiv | lyfter fram huvudtanken i det sedda | enkelt och återknyter till det sedda |
Ni återger iakttagelser och formulerar egna tankar med utgångspunkt i filmen | några iakttagelser och välgrundande och nyanserade tankar | några iakttagelser och välgrundande tankar | översiktligt |
Ni ska visa att ni förstår och respekterar turtagningen i en argumentation. | Japp och återknyter till den andres argument och tankar | Japp och återknyter till den andres argument och tankar | till viss del
|
https://soundcloud.com/mmmmmona/audio-recording-on-wednesday
SvaraRaderahttps://soundcloud.com/meritahysenii/audio-recording-on-wednesday-1/s-awoFx
SvaraRaderahttp://screencast.com/t/72lJBj94
Raderahttps://soundcloud.com/martin-hellstr-m/aron-und-marttan
SvaraRaderahttps://soundcloud.com/ardita-sha/sounds-from-monday-afternoon/s-pdWaZ
SvaraRaderahttps://soundcloud.com/affe1996/nya-argument-svenska-daniel
SvaraRaderahttp://soundcloud.com/jasminsa12b/audio-recording-on-wednesday-1/s-TzovF
SvaraRaderahttps://soundcloud.com/helena-cole-jabbar-asamoah/helenaochazra-emma-bovary/s-JEA6w
SvaraRadera