måndag 4 februari 2013

Tiden efter industrialiseringen - klass, kön och kärlek

John Locke - Liberalismens fader
I dag ska vi börja fördjupa oss i tiden efter industrialiseringen. Vi ska framför allt se hur borgarskapet, men också hur bönderna och statarna levde sina liv under denna tid (1830-1890).

Men först:

Vad vet ni om den industriella revolutionen och liberalismen?


Lektions mål: Ni ska få insikt hur borgarskapet, bönderna och statarna levde under tiden efter industrialiseringen. Ni ska få förståelse för hur förändringarna påverkade människor inom olika samhällsklasser.

Språkmål: Ni ska kunna redogöra för samt beskriva hur de olika samhällsklasserna levde, hur tiden syn på kärlek, sex och äktenskap såg ut. Ni ska även kunna redogöra för och diskutera hur könsrollerna såg ut samt hur samhället förändras och hur det påverkar människorna.



Vi ska titta på ett nytt avsnitt av Historieätarna och under filmen ska vi fundera på följande:


1. Borgarna blev under industrialiseringen de som hade makt och pengar istället för adeln. De tog därför över lite av adelns sätt att leva, eftersom man ville visa sig rik och mäktig. På vilket sätt tycker du borgarskapets liv påminner om adelns levnadssätt? Vad tycker du skiljer sig mellan adeln och borgarskapet?

2. Hur skulle du beskriva den tiden syn på kärlek, sex och äktenskap?

3. Hur skulle du beskriva de könsroller som borgarskapet ger uttryck för? Hur skulle en man vara och hur skulle en kvinna vara? Vad var manligt respektive kvinnligt?

4. Hur skulle de vilja beskriva tiden runt industrialiseringen? Hur förändras samhället? Hur märker man på samhället och människorna att det är en tid med stora förändringar? Hur kommer dessa stora förändringar till uttryck?


Historieätarna - oskarianska tiden


Efter filmen ska vi diskutera frågeställningarna i smågrupper och sedan redovisa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar