Flippfilm Madame Bovary
Sedan läser vi texten om Madame Bovary tillsammans:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Madame_Bovary
Lektionsmål: Få insikt i kritiken av det borgerliga samhällets könsroller genom Gustave Fluberts Madame Bovary samt att kunna koppla denna kritik till industrialiseringens förändringar och tidens politiska idéer.
Språkmål: Kunna redogöra för samt diskutera för denna kritik i Fluberts Madame Bovary samt kunna diskutera denna kritik i anslutning till industrialiseringens förändringar och tidens politiska idéer.
Fundera på följande frågor och ta små anteckningar medan ni tittar på filmen:
- Vad får vi veta om Emma Bovary? Redogör för hur hon beskrivs i filmen. Hur har hon och Charles träffats? Hur var deras äktenskap från början och hur blev det sedan? .
- Vad är Emmas problem? Hur visar hon sin vantrivsel? Vad gör hon för att fly sin trista vardag?
- Hur hanterar Charles det?
- Hur tycker du borgarklassens könsroller och mans- och kvinnoideal till uttryck i filmen?
- Hur tycker du borgarklassens syn på sexualitet kommer till uttryck i filmen?
- Hur kan du med stöd av Historieätarna och flippen dra slutsatser att denna novell är skriven under det moderna genombrottet? Vilka typiska motiv känner du igen?
- Hur skulle du känna dig i en sådan strikt borgerlig miljö? Hur skulle du som man respektive kvinna reagerat?
- Kan du på något sätt förstå Emmas beteende?
- Hur tycker du Charles borde hanterat Emmas problem?
- Vem tycker liknar Emma liknar mest i sitt beteende - Marie Antoinette eller Märtha Ulfklo? På vilket sätt liknar karaktärerna varandra och på vilket sätt skiljer de sig åt?
Vi avslutar med en kortskrivning:
- Vad tyckte du var bra eller spännande i filmen?
- Vad gillade du inte i filmen? Vad det något du inte förstod?
- Vad vill du veta mer om i filmen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar