tisdag 15 januari 2013

Grammatikgenomgång och bearbetning av text

Jag har nu läst och kommenterat era kommentarer på inlägget om Frihetstiden och adeln. Jag tyckte det var superspännande att läsa era texter. Jag kommer i dag ha en genomgång av två grammatiska fenomen som jag sett är genomgående problemtiskt för er. Vi kommer därför att prata om skillnaden mellan de och dem samt visa hur man använder bisatsinledare för att korrekt kunna sammanlänka huvudsatser och bisatser.

Därefter kommer ni får läsa och bearbeta era texter enligt min respons.

Lektionsmål:
Ni ska få syn på era grammatiska problem i era texter och förstå hur man sammanlänkar satser med hjälp av bisatsinledare. Vidare kommer vi att tala om kommatecknets betydelse. Sedan är målet att ni ska förstå skillnaden mellan pronomina de och dem och bli säkra på när man ska använda dem .

Språkmål:
Att ni ska förstå kommatecknets betydelse och lära er att använda bisatsinledare. Ni ska förstå och kunna använda begreppen subjektsform och objektsform och därmed använda de och dem korrekt när ni skriver.



Dessa meningar från era texter kommer vi att arbeta med:

De eller dem?

Begrepp:

Pronomina
subjektsform
objektsform

1. Anledningen var att dem var högst rankade i samhället och att dem historiskt alltid haft makten.

2. Folket i dem lägre samhällsklasserna arbetade åt dem

3.  för att framställa benen som ännu finare använde dem lösa vader. 

4.  Anledningen var att dem alltid historiskt har haft makten, alltså har dem ärvt platsen, samt att dem var högst rankade i rikedom.

5. De var dem som framför allt tog hand om armen, försvaret.

6. Männen visste inte vad dem skulle köpa till kvinnorna eftersom dem hade redan allting men ändå blev inte kvinnorna nöjda.

7. Adeln var dem som hade som mest makt under den tiden.

8. Dem hade inga underkläder på sig.


Utelämnande av bisatsinledare i bisats

Begrepp:

Huvudsats
Bisats
bisatsinledare
kommatecken

1. Samhället på Frihetstiden var orättvist, man skilde på människorna genom att sätta dem i olika samhällsklasser.

     2. Samhället på Frihetstiden var väldigt uppdelat, många led av svält och sjukdomar och Adeln frossade i sig maträtter medans de lägre klasserna svälte.

     3.  Männens ben var i fokus , deras vader skulle synas annars fick man ha lösvader dessutom skulle de vara eleganta och stiliga.

     4. Könsrollerna inom adelskapet på 1700-talet var inte likställt, männen var viktigare och hade mer makt än kvinnor.

     5.   Männen använde skjor tor med stora ”fluffar”, denna visade att man hade hög status.

     6.   Högsta mode på 1700-talet inom adeln var att kvinnorna skulle ha smal midja och se spensliga ut för att kunna gifta sig rikt, det var viktigt under den här tiden.

     7. man frossade ihjäl sig mat, hög klass och dessutom levde de i stora platser, de var bemedlad och hade allt de önska sig.

     8.  Fluffen som männen hade på skjortorna var en statusmarkör, det påpekades att adelsmännen var rika och att man hade pengar.

     9.  Livet inom adeln på 1700-talet var mycket bemedlad, man levde väldigt lyxigt, hade mycket pengar, stora hus och trädgårdar [...]
     
         10.   De viktigaste för männen var vaderna, det var det man mest hade koll på eftersom det syntes mest.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar