tisdag 18 december 2012

Samhällslektionen idag - politiska ideologier

Lektionsmål: Ni ska förstå hur och varför de politiska ideologierna har uppstått.

Språkmål: Ni ska kunna förklara hur och varför de politiska ideologierna har uppstått.


Lektionens övning

1. Vi gick  först igenom och förklarade tillsammans följande nyckelbegrepp:

Frihetstiden
Feodalsamhället
de fyra stånden
Upplysningen
Franska revolutionen
konservatism
liberalism                                                    
den industriella revolutionen
socialism
kommunism
feminism
kvinnlig rösträtt
arbetare

2. Sedan löste vi ett slags rebus som gick ut på att sätta in rätt begrepp i rätt ruta samt kunna förklara varför begreppet skulle in i rutan. Målet med rebusen var att förstå hur och varför ideologierna uppkommit:



3. Därefter fick ni se början på ett avsnitt ur Drömsamhället från UR som handlade om konservatismen, kommunismen och feminismen. Ni kan se hela programmet här (fungerar dock bara i skolan). Klicka på länken nedan:



4. Uppgiften idag är att skriva en kort text om vad ni lärde er på lektionen idag. Skriv i kommentarsfältet nedan.


37 kommentarer:

  1. Jag lärde mig om vilka och hur olika ideologier är länkade ihop t.ex. hur den franska evolutionen inspirerade till konservatismen och liberalismen. Sedan när vi kollade på en film lärde jag mig mer om konservatismen t.ex. hur och varför den skapades och även om dess ledare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt! Hur tror du att denna kunskap kan komma till användning i framtiden?

      Radera
    2. I andra delen av filmen fick vi lära oss mer om kommunismen t.ex vad de blev inspirerade av och deras protester. Jag fick reda på kommunismens kamp mot nazismen och i samband med kommunismen fick vi även lära oss mer om socialismen. Jag fick reda på att kommunismen blev till vänsterpartiet.

      I en del av filmen fick vi reda på feminismen och det visades t.ex. hur dåligt kvinnorna behandlades innan feminismen och vi fick reda på feminismens olika ledare (alla kvinnor).

      Radera
    3. Som svar på din fråga Hanna kan jag med hjälp av den fakta jag nu samlat sätta in mig i det partiets synvinkel som jag sedan med fördel kan argumentera bättre i en sådan situation som en debatt.

      Radera
  2. Jag lärde mig om hur de olika ideologierna och de stora händelserna hängde ihop och varför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du ge några exempel?

      Radera
    2. Ett exempel är att efter den franska revolutionen då människorna kämpade för de mänskliga rättigheterna uppstod liberalismen och konservatismen. Skillnaden på dessa två var att de konservativa ville bevara de gamla samhället, de tyckte att människorna skulle ha sina rättigheter men att samhällsklasserna skulle förbli, alla skulle ha olika uppgifter. De ville också att staten skulle ha makten och kontrollera det som hände i landet. Medan de liberala tyckte att alla är lika värda och privatpersoner skulle ha makten och staten skulle vara obefintlig.

      Ett annat exempel är att efter den industriella revolutionen där följderna var att arbetarna fick mer makt. Bönderna flyttade ut från småstäderna till storstäderna för att försörja sig på ett annat sätt än skörden. Efter den industriella revolutionen skapades nya ideologierna t.ex. socialismen som ville att arbetarna skulle få tillgång till den ekonomiska och politiska makten. Kommuismen, och sedan feminismen som kämpade för jämställdhet mellan kvinnor och män. Både kvinnorna och männen insåg att kvinnorna inte alls var så svaga som de trodde, när männen gick ut i krig fick kvinnorna ta hand om barnen, skörden, maten osv. Kvinnorna fick rösträtt först 1921.

      I filmen berättade de också en hel del om nazismen och nationalsocialismen.

      Radera
  3. I dagens lektion lärde jag mig vad de olika begreppen innebär och hur de hör ihop som en slags kedja, hur utveckling har utvecklats och de olika ideologierna har skapats under tiden och hur samhället har varit uppbyggd.

    I början av 1700-talet så var samhället uppdelad i olika klasser. Adelsmän, präster var i topp medas arbetarna var underklasser (feodalsamhället). Då skedde upplysningen och man börja inse och diskutera om de mänskliga rättigheterna. Sedan så uppstådd den franska revolutionen, människor ville ha sina rättigheter och inte bli orättvis behandlad. Vid den tiden skapades liberalismen, individens frihet.
    Konservatismen var emot den utvecklingen som uppstådd och ville bryt mot revolutionen eftersom de ville bevaka de gamla generationen. Sen kom även industriella revolutionen och arbetarna fick mer makt, flera politiska ideologier skapades som ex,socialismen, kommunismen och feminismen. Där kvinnorna fick rösträtt 1921.

    Av filmen lärde jag mig även om nationalsocialism och nazismen, hur de uppstod under första världskriget vilket berodde mycket på den ekonomiska krisen som skedde under första världskriget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ardita, du har bra koll. Tänk bara på att klassen arbetare inte fanns under 1700-talet. Begreppet arbetare uppstod under industrialiseringen.

      Radera
  4. Under lektionen som vi hade lärde jag mig en massa nya saker som t.ex. Nya begrepp och att alla dem hängde ihop i en kedja. Utvecklingens innan och hur den har utvecklats med tiden, att ideologierna har skapats under den tiden så samhället har bara förändrats och blivit uppbyggd på olika sätt.

    Att sätta in begreppen i kedjan så vi fick se hur allt hängde ihop och hur utvecklingen har varit.

    När vi tittade på filmen så berättade dem om t.ex. Nazism och nationalsocialism, hur den ekonomiska krisen under första världskriget gjorde att det uppstod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt lärorikt, va? Vi ser vidare idag:)

      Radera
  5. Denna lektionen som vi hade idag så lärde jag mig mycket om de olika ideologierna som uppstod under årtalen, jag lärde mig ochså i vilken ordning de kom och hur de hänger ihop med varandra, vi kollade även på en film där man fick lära sig om konservatism och vad den står för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du ge något exempel på vad du lärde dig om en specifik ideologi?

      Radera
  6. Under dagens lektion lärde jag mig de ideologiska begreppen och hur man kopplade ihop ideologierna så de hängde ihop samt hur de har förändrats i århundraden. Filmen vi såg handlade framförallt om konservatismen och hur den uppstod under den franska revolutionen och hur de konservativa var emot den franska revolutionen eftersom man ville bevara samhället som det såg ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra formulerat! Vad tror du att du har för användning för denna kunskap i framtiden?

      Radera
  7. Under denna lektionen fick jag lära mig vad dem olika begreppen innebär samt när dem uppstod och vilka ideologer som uppstod först och hur det utvecklades. I slutet av lektionen fick vi se en film om konservatismen.

    SvaraRadera
  8. Kan du ge något tydligt exempel?

    SvaraRadera
  9. Konservatismen växte och de konservativa hade alltid haft makten. Franska rev. blev till för att folk ville ha mer jämställdhet, de var inte nöjda. De konservativa ville inte ha förändring
    1900-talet kom industrialiseringen. Konservativas mål var att stoppa revolutionen. Det ska vara som det alltid varit och kvinnor ska inte ha rösträtt.
    nationalsocialism och nazismen växer efter första världskriget. Dåvarande statsminister, lindman, håller sig undan och bryter helt med partiet ungdomsförbund.
    Sveriges förändrades när Carl Bildt blev statsminister, men lyckan var kortvarig - efter 3 år fick socialdemokraterna makten

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Under lektionen lärde jag mig vilka ideologier uppstod från vilken och hur de hänger ihop.. t.ex ur den franska revolutionen uppstod Konservatism och Liberalism.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. I del II lärde jag mig om Kommunismens historia och om hur Feminismen började och hur kvinnor gjorde uppror mot arbetsmarknaden. jag lärde mig också om hur Svenskar åkte till Ryssland efter jobb men att några inte kom tillbaka och de som kom tillbaka berättade om vad de hade bevittnat och slutade med att de inte lyckades gifta sig. det som de också visade i filmen var att hela världen protesterade mot kriget i Vietnam.

      Radera
  12. Många svenskar prövade lyckan i sovjet men råkade illa ut, vissa avrättades och andra skickades till arbetslägren. De som kom tillbaka och berättade vad de varit med om blev inte betrodda. 1929 splittrades kommunisterna. Makten står mellan kommunister och nazister. Efter andra världskriget delas världen in i öst och väst.
    Det blir uppror i hela världen. Man ville protestera mot kriget i Vietnam, nationalismen och vattenstörningar, man protesterade mot nästintill allt.
    Sovjet blev inte längre problemet utan nu var det Mao i Kina och Castro i Kuba. 1991 upplöses sovjetunionen. Kuba, Kina, Nordkorea är några av de få kommunistländerna kvar.
    i mitten av 1800-talet var kvinnorna inte myndiga. De va tvungna att alltid ha en förmyndare, först var det pappan sedan maken, de fick inte heller välja vem de skulle gifta sig med och det var lagligt av slå sina fruar.
    Efter första världskriget får engelska kvinnor rösta. Efter många demonstrationer kliver 4 kvinnor in i riksdagen, nu hade man samma rättigheter – åtminstone på pappret. Skilsmässa från mannen var inget alternativ då man som hemmafru var beroende av sin försörjare.
    Efter kriget blir Sverige rikare och kvinnorna går tillbaka till hemmasysslorna, men deras tålamod är slut och det blir protester igen.
    Mot slutet av 90-talet vaknar feminismen till liv igen.

    SvaraRadera
  13. Under lektionens gång har vi fått titta på en film om konservatismens historiska utveckling i Sverige.Vi fick även lära oss om att kristdemokraterna och moderaterna är dagens konservativa partier i vårt moderna samhälle.Vi hann även med att gå genom en rebus som förenar ideologier med de olika tidsperioderna men även till själva anledningen till varför de uppstod.Den andra lektionen innehöll också en film som specifikt handlade om de två ideologierna kommunismen och feminismen.Att dessa politiska grundtankar uppstod från den orättvist behandlade arbetarklassen men även kvinnornas frustration i den västerländska delen av världen.Man kan se tydligt hur feministerna än idag kämpar för en jämlik lönevillkor och även kommunisternas högsta mål om ett samhälle utan klassystem.

    SvaraRadera
  14. del 2

    sovjet under den kalla kriget och revolutioner som började. kvinnor fick sina rättigheter och det blev jämställdhet. kommunism, feminism och liberalisms historia, hur det utvecklades osv.

    SvaraRadera
  15. Vi kollade en film om kommunismen feminismen och konservatism. Och det handlade om hur kommunismen hade kommit till Sverige och hur det var även hur kommunismen var runt om i världen. Och svenskarna trodde att kommunismen var riktigt bra men vissa svenskar som åkte till Sovjet såg de riktiga och de råkade illa ut de skickades till arbetsläger eller dödades.
    Makten står mellan kommunismen och nazismen och efter andra världskriget delades världen upp i öst o väst. 1991 upplöses Sovjet.
    Vi såg även situationen om kvinnorna i Sverige och i mitten av 1800-talet var kvinnor inte myndiga, de var alltid tvugna att ha en förmyndare först pappan sen maken. De fick inte heller välja vem dom ville gifta sig med de var tvugna att gifta sig med den pappan tyckte var rätt.
    Men allt ändrades efter första världskriget där de engelska kvinnorna fick rösträtt. Efter många många demonstrationer så får 4 kvinnor i Sverige sitta i riksdagen och nu så var man närmare männens rättigheter.. Efter kriget blir Svergie rikare än vad det var innan och allt var lugnt. Men under 90 talet så började protester från den feministiska sidan igen, och 2005 kommer det feministiska partiet in i riksdagen.

    SvaraRadera
  16. På lektionen idag såg vi en film om kommunismens historia och om feminism, hur kvinnor behandlades dåligt och att de tjänade mycket mindre än männen även om de jobbade mer. Kommunismen är en åsikt om hur man vill att samhället ska styras, deras mål är att förverkliga den frihetliga socialismen. Kommunismen räknas till en av de stora ideologierna i världen. Ungefär en miljard människor i världen lever under kommunistiskt styre. Det är mycket på grund av att Kina fortfarande lever under kommunistiskt styre. Kommunismen i Ryssland har däremot fallit.
    Feminismen förebygger kvinnors och mäns jämlikhet i samhället, den vill bidra till att uppnå rättvisa mellan könen. Feminism ansluter till demokratiska ideal som förespråkar mänskliga fri- och rättigheter till alla människors oavsett kön, klass, ras, religion eller sexuell läggning. Detta benämns också som jämlikhet.

    SvaraRadera
  17. Under gårdagens lektion lärde jag mig betydelsen för dem olika politiska ideologierna och hur dem hänger ihop. T.ex. att feodalism, som betyder att samhället är uppdelat i olika "klasser", kom innan upplysning som kom innan Franska revolutionen som bland annat handlade om att avskaffa kungamakten och klassamhället.
    Programmet som handlade om konservatism, feminism och kommunism förtydligade bilden av hur dem här politiska ideologierna har utvecklats genom historien och hur det ser ut idag. Till exempel att kvinnor inte fick rösträtt förrän 1921 och att det första feministiska partiet bildades 94 år efter, alltså år 2005 Feministiska Intiativet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har utvärderat vad du lärt dig i förhållande till lektionens mål. Bravo!

      Radera
  18. I dagens lektion lärde jag mig om hur kommunismen, socialismen och feminismen växte fram.

    Kommunismen växte fram i början av 1900- talet, de flesta kommunisterna bytte sida till den nazistiska partiet. Flera länder blev nazistiska. De ville att en liten grupp skulle styra landet och det skulle antingen vara vita människor eller män. De ville behålla traditionerna.
    I 90-talet växte även kommunisterna fram och de ville att arbetarna skulle äga företagen och det skulle finnas privata företag.
    Sovjetunionen börja styras av ett grupp kommunister och det var de som styrde över landet och alla som var emot kommunismen avrättades eller skickades till arbetsläger, flera svenskar åkte ner ditt för att kunna bryta mot de som pågick i Sovjet men lyckades inte utan avrättades eller skickades till arbetsläger.
    Nu så hade kommunisterna och nazisterna all makt och efter att andra världskriget slog ut delades världen i öst och väst. De länderna som styrs än idag av kommunister är framför allt Kuba, Kina och Nordkorea. I Sverige så tog socialdemokraterna över i slutet av 90- talet. De ville inte ha revolution utan människor skulle själva kämpa för sina rättigheter. De ville framför allt att företagen skulle ägas av någon och inte arbetarna, inga privata företag.
    I SLUTET av 90-talet så skapades även feminismen, kvinnorna hade länge kämpat för sina rättigheter och under världskrigen så arbetade dom istället för männen på grunda av att männen var ute i strid , de visade upp att de inte var ointelligenta och därför ville de också bli behandlat likadant. De orka inte mer bli misshandlad av männen och vara hela tiden under kontroll och dessutom ta hand om sysslorna hemma. De ville helt enkelt också ha plats och bestämma i samhället och ha sina röster. Sedan så skedde också protester för homosexuella och deras rättigheter i samhället.

    Så samhället har utvecklats otroligt mycket under de senaste 100 åren och dessutom har olika politiska ideologier skapats vilket är bra eftersom det behövs olika idéer för att samhället ska funger bra.




    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad lärde dig från min genomgång?

      Radera
    2. Du ska utvärdera vad du lärt dig i förhållande till lektionens mål.

      Radera
  19. Idag under svensk lektionen som vi hade lärde jag mig mycket om socialism, kommunism och feminism, hur de har utvecklats och växt fram i samhället.

    Under 1900-talet växte kommunismen fram de ville att alla arbetare skulle äga egna företag och de ville bara ha privat företag i samhället. En liten kommunistisk grupp började styra Sovjetunionen och alla dem som var emot kommunismen blev avrättade. Men många kommunister ändrade sida till nazistiska partiet så det blev bara fler länder som blev nazistiska. Deras mål var att en grupp människor skulle styra landet och de personer som skulle göra detta var bara vita och män. Både nazisterna och kommunisterna hade mycket makt i världen men efter andra världs kriget delades det i öst och väst. Än idag finns det länder som styrs av kommunister t.ex. Kina, Kuba och Nordkorea.
    När socialdemokraterna tog över i Sverige så ville dem att människorna själva skulle kämpa för sona egna rättigheter och dem ville inte ha privata företag som ägdes av arbetare. Som tur skapades feminismen under 90-talet efter att kvinnorna länge har kämpar för sina rättigheter i samhället. Under krigen som män har varit ute och krigat så har kvinnorna visat upp sig att de också är starka och intelligenta eftersom de ville också bli behandlade som män. Kvinnorna orkade inte mera vara hemmafruar, ta hand om hushållet och barnen och styras av sina män utan de ville ha sina rättigheter i samhället lika mycket som dem.

    Så under 100 år så har samhället utvecklats otroligt mycket på alla sätt och vis, det är bra eftersom alla ska ha rätt och säga sina åsikter och tycka hur dem vill utan att bli kränkta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl formulerat men märk väl: kommunismen vill inte ha privat ägande, allt ska ägas av staten och staten är folket.

      Radera
  20. Idag lärde jag mig om hur kommunismen, socialismen och feministen uppkom och hur de utvecklades.

    Under 1900-talet uppkom kommunismen. Kommunisterna ville att arbetarnas skulle få tillgång till de ekonomiska och politiska makten. Socialismen och kommunismen hängde ihop på så sätt att de ville att de förtryckta samhällsklasserna skulle ta makten genom revolution. Kommunisterna tyckte att arbetarna skulle få äga företag och bygga upp de. De ville att en grupp människor skulle styra samhället och inte staten. De började först i Sovjet där en grupp kommunister tog styret i samhället, de som inte höll med avrättades eller skickades till arbetsläger.

    Nazismen som är en kombination av olika ideologer som skapades efter den första världskriget då en grupp människor var arga efter versailles avtalet följder, nazisterna skyllde på judarna och kommunisterna. Nazisterna ville bara ha en ledare som alla skulle lyda. Mellan första och andra världskriget hade nazisterna och kommunisterna väldigt mycket makt i världen men allt förändrades efter andra världskriget då världen delades upp i öst och väst.

    Sverige under denna tiden var emot detta. Men Sveriges åsikter hade inte så stor betydlese under denna tid. Den som försökte sätta stopp för detta blev avrättad.

    Och i mitten/slutet av 1900-talet skapades feminismen, kvinnorna hade äntligen bevisat för folket att de minst var lika duktiga som männen och behövde ta ställning i de ekonomiska och politiska samhället. Kvinnorna bevisade detta när männen stred, då kvinnan fick ta ställning till både sin och mannens arbete i huset. 1919 fick svenska kvinnor rösträtt och redan efter 2 år kommer 4 kvinnorna in i riksdagen. Männen förbjöds också till att misshandla sina fruar. Alltså har jätte mycket hänt på de senaste 150 åren, de mänskliga rättigheterna har utvecklats jätte mycket.

    WHO RUN THE WORLD, GIRLS!!

    SvaraRadera
  21. Väl formulerat! Vad lärde du dig från min genomgång? Märk väl, socialisternas ville ha förändring genom reformer, inte genom revolution. En viktig skilland mellan dem:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska även utvärdera vad du lärt dig i förhållande till lektionsmålen.

      Radera