tisdag 19 mars 2013

Forts "Pälsen" av Hjalmar Söderberg


”Kläderna gör mannen”
”Som man är klädd, blir man hädd”
Svenska ordspråk


Mål: Ni ska närläsa, diskutera och analysera Pälsen utifrån en socialdarwinistisk samhälls/människosyn samt utifrån samtidens mans- och kvinnoideal.

Wikipedia om socialdarwinism: 

"Grundprincipen är att människans och samhällets utveckling sker genom utslagning av svaga individer; endast de bäst lämpade överlever och för sina gener vidare till kommande släktled. Därför är man motståndare till socialpolitiska insatser för de svaga och utslagna. Fattigdomen har enligt socialdarwinismen en funktion att fylla; den rensar samhället från svaga individer och hindrar dessa att föra sina dåliga gener vidare. Skillnader i samhället är dessutom en naturlig och nödvändig följd av samhällets utveckling. Inskränkningar i den ekonomiska friheten är skadliga, eftersom de hindrar samhället från att utvecklas. Dessa tankar låg nära de allmänna politiska strömningarna i det sena 1800-talets Europa."

http://davidnessle.files.wordpress.com/2010/03/arthur-cravan-i-plommonstop.

Idag ska vi fortsätta att diskutera och analysera Hjalmar Söderbergs Pälsen. Först ska vi läsa texten ytterligare en gång, för att friska upp minnet men också för att ni ska få möjligt att under läsningens gång markera de ord som ni hade svårt att förstå.


Dessa ord som ni markerat kommer vi sedan ta upp på tavlan för en gemensam definition. Orden och dess definitioner kommer sedan att skrivas ner i den Popplet som Emine påbörjade i måndags.


Därefter ska vi göra en diskussionsövning som kallas Fiskskålen, där vi ska närläsa ett par citat ur novellen, för att sedan diskutera och analysera dem med bakgrund av Wikipediacitatet ovan samt mot bakgrunden av samtidens kvinno- och mansideal.



Matris för diskussionen i fiskskålen och skrivuppgiften:



Kunskapskrav
 A
C
E
Du kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter inför en grupp
På ett nyanserat sätt, med säkerhet
På ett nyanserat sätt, med viss säkerhet
Med viss säkerhet
Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig
Och väldisponerad
Och dispositionen tydligt urskiljbar
Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig
Språket är anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssätt
ledigt
ledigt
till viss del
Du kan redogöra för några samband mellan olika verk genom att ge exempel på gemensamma teman och motiv.
 Utförligt
utförligt
Översiktligt
Elever återger iakttagelser och formulerar egna tankar med utgångspunkt i berättandet.
Några iakttagelser och formulerar välgrundade och nyanserade egna tankar samt relaterar på ett relevant sätt till allmänmänskliga förhållanden
Några iakttagelser och formulerar välgrundade egna tankar
Någon iakttagelse och formulerar egna tankar med utgångspunkt i berättandet
För skrivuppgiften också följande kunskapskrav:
A
C
E
Du kan skriva texter som är sammanhängande och begripliga samt anpassade till mottagare och kommunikationssätt
Dispositionen är tydligt urskiljbar
Dispositionen är tydligt urskiljbar
Till viss del
Du följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet.
Språket är varierat och innehåller goda formuleringar
Språket är varierat och delvis välformulerat
Du följer i huvudsak skriftspråkets normer för språkriktighet.


Tänk på att använda samma vokabulär som i skrivmallen:

Min åsikt är ....
Jag hävdar  .........................., eftersom/därför att ...........
Jag anser däremot att .........
Man kan också se det som att .........
Slutligen menar jag .....


Meningarna vi diskuterar och analyserar är följande:

1.    ”Häradshövding Richardt hade stor päls.”


2.    ”Hans gamle vän doktor Henck hade däremot icke någon päls: istället hade han en vacker hustru och tre barn.”


3.    ”Somliga människor bliva feta av att gifta sig, andra bli magra. Doktor Henck hade blivit mager; och så blev det julafton.”


4.    ”Mina patienter däremot ha kryat upp sig nästan hela sällskapet; jag ser så sällan till dem nu för tiden. Jag kommer förmodligen snart dö. Det tror min hustru också, det har jag sett på henne. Det vore i så fall önskvärt, att det inträffade före utgången av januari månad, då den förbannade livförsäkringspremien skall betalas.”


5.    ”Om jag varit klok, skulle jag för längesedan skaffat mig en päls på kredit. Den skulle ha stärkt mitt självförtroende och höjt mig i människornas aktning. Man kan inte betala så små honorar år en doktor i päls…”


6.    ”Hon skulle älska mig på nytt, om jag kunde förtjäna mer pengar och om jag vore klädd i päls.”


7.    ”Ellen var en fattig flicka och ville gärna bli gift.”


8.    ”I doktor Hencks arbetsrum flammade en stor brasa. På bordet stod whiskey och vatten. Häradshövding Richardt låg utsträckt i en stor skinnklädd länstol och rökte en cigarr. Doktor Henck satt hopsjunken i ett soffhörn.”





En elevröst: "Det som jag vill veta mer om är framför allt vilken reaktion Gustav gav efter åt när han insåg att hans fru var otrogen och även varför han fortfarande kunde vara vän me Johan? 

Nästa uppgift blir att skriftligt analysera slutet på novellen. Hur tolkar du slutet på novellen. Hur kommer du fram till din tolkning och vad har du för belägg för den? Lägg din text i en kommentar till blogginlägget.



Använd skrivmallen som stöd.













måndag 11 mars 2013

Pälsen av Hjälmar Söderberg


Efter hand som ni blir klara med inspelningarna ska ni få möta en ny text. Denna gången blir det en novell som skrevs av Hjalmar Söderberg 1898. 


Först ska vi tillsammans fundera över vilka associationer vi får av ordet Välstånd samt vad en novell skriven 1898 som heter "Pälsen" kan tänkas handla om.

http://popplet.com/app/#/869331


Vi ska läsa, diskutera och analysera Pälsen utifrån ett genus- och klassperspektiv. Vi undersöker novellens karaktärer och centrala konflikter kopplat till samtidens klassamhälle och mans- och kvinnoideal. Dessutom ska vi dra paralleller till texterna som vi läst tidigare i kursen.




http://korta.nu/fv8f3

Arbetsgång:


1. Vi läser Pälsen högt tillsammans och diskuterar och analyserar dess innehåll utifrån målet ovan. 


2. Vi gör sedan en ordlista med alla de ord ni hade svårt att förstå. Försök hitta definitioner till orden med hjälp av Svenska akademins ordlista:

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista


3. Därefter formulerar vi tre egna frågor till texten som ska röra följande:

  • Kvinno- och mansroller i novellen som ska kopplas de till andra texter/filmer vi läst.
  • Kvinno- och manroller i novellen som ska kopplas till samtidens idéer om mans- och kvinnoideal.
  • Vilka centrala konflikter och problem som kommer till uttryck i novellen som ni kan koppla till mans- och kvinnoideal.

4. Lägg in er ordlista, era frågor och utvärdering som en kommentar till blogginlägget.


5. Ni skriver en utvärdering:


  • Vad tror du är syftet med texten?
  • Vad gillade du med novellen?
  • Vad gillade du inte?
  • Vad vill du veta mer om?

Arbetsgång för nya inspelningar


Vad var uppdraget?


Ni ska har fått i uppdrag att ansvara för en sändning av Sveriges radio P1s "Kulturen i skolan". Ni har ju precis tittat på filmen Madame Bovary och tänker nu föra en argumentation om hennes karaktär. Ert inslag ska heta "Madame Bovary: Offer eller Femme Fatale?". Eftersom ni arbetar i par ska den ene anse att hon är ett offer och den andra att hon är en Femme Fatale. Ni planerar tillsammans er argumentation, även om ni ska argumentera emot varandra. Hjälps därför åt att samla goda argument och motargument. Ni ska spela in er argumentation i Soundcloud och dela länken med mig. Ni förbereder i dag och spelar in på onsdag.




Lektionsmål: Ni ska prova att bedöma er egen inspelning med stöd av en matris och en av era kamraters inspelningar.

Språkmål: Ni ska analysera era inspelningar och kunna ge förslag samt formulera vad som var bra med er inspelning men också hur ni kan förbättra den.




Arbetsgång i förbättring av debatt:


1, Lyssna på era inspelningar samt analysera och bedöm er egen inspelning med stöd av matrisen och Arditas och Emines debatt.

2. Formulera och ge förslag på eventuella förbättringar samt justera era manus och spelar in en ny debatt för att nå högre i matrisen.


3. Dela era förbättringsförslag i ett Gdocs samt dela er nya inspelning 
med mig.




Genomgång:




Skrivmall: se utdelat papper


Matris:


Matris för argumentationen i Soundcloud



Kunskapskrav:AC E
Ni ska visa att ni kan använda er av argumenterande texters speciella struktur och språkliga drag.Strukturen är tydligt urskiljbar, där alla delar finns med. Språket träffar rätt stilnivå och är varierat och välformulerat.Strukturen är tydligt urskiljbar där alla delar finns med. Språket träffar i huvudsak rätt stilnivå och ett varierat språk och delvis välformuleratTill viss del (någon del saknas) samt följer i huvudsak skriftspråkets normer.

Ni kan, i förbredda diskussioner, förmedla egna tankar och åsikter
på ett nyanserat sätt
på ett nyanserat sätt
till viss del
Ni kan läsa och reflektera och göra sammanfattningar av filmen.
lyfter fram huvudtanken i det sedda och ger nya relevanta perspektiv
lyfter fram huvudtanken i det seddaenkelt och återknyter till det sedda

Ni återger iakttagelser och formulerar egna tankar med utgångspunkt i filmen

några iakttagelser och välgrundande och nyanserade tankar
några iakttagelser och välgrundande tankaröversiktligt
Ni ska visa att ni förstår och respekterar turtagningen i en argumentation.
Japp och återknyter till den andres argument och tankar

Japp och återknyter till den andres argument och tankar
till viss del



söndag 10 mars 2013

Självbedömning av inspelning av debatt

Idag ska ni få prova på att själva bedöma era inspelningar av debatterna ni gjorde i onsdags.

Varför ska vi göra det då? I kursplanen för svenska står det:

"Undervisningen i muntlig och skriftlig framställning ska ge eleverna tillfälle att värdera andras muntliga framställningar och texter samt bearbeta sina egna muntliga framställningar och texter, efter egen värdering och andras råd."

"Kunskaper om språkriktighet i text samt förmåga att utforma muntliga framställningar och texter som fungerar väl i sitt sammanhang."


Att kunna bedöma sina egna och sina kamraters alster är ett bra sätt att utvecklas men också att få syn på vad som krävs av en för att nå ett visst betyg.



Lektionsmål: Ni ska prova att bedöma er egen inspelning med stöd av en matris och en av era kamraters inspelningar.


Språkmål: Ni ska analysera era inspelningar och kunna ge förslag samt formulera vad som var bra med er inspelning men också hur ni kan förbättra den.



Först tittar vi på genomgången en gång till:






Sedan repeterar vi skrivmallen:



Ur Hajer och Meestringa (2010)




Arbetsgång:


1. Vi går igenom matrisen och jag förklarar vad de olika kriterierna betyder.

2. Vi lyssnar på och analyserar två inspelningar för att få en förebild för en inspelning som når A-kriterierna.

3. Ni får sedan själva i er grupp lyssna på era inspelningar samt bedöma er egen inspelning med stöd av matrisen och kamraternas inspelningar.


4. Ni ger sedan förslag på eventuella förbättringar samt justera era manus och spelar in en ny debatt för att nå högre i matrisen.


5. Dela era förbättringsförslag i ett Gdocs med mig samt er nya inspelning.





Matris för argumentationen i Soundcloud



Kunskapskrav:AC E
Ni ska visa att ni kan använda er av argumenterande texters speciella struktur och språkliga drag.Strukturen är tydligt urskiljbar, där alla delar finns med. Språket träffar rätt stilnivå och är varierat och välformulerat.Strukturen är tydligt urskiljbar där alla delar finns med. Språket träffar i huvudsak rätt stilnivå och ett varierat språk och delvis välformuleratTill viss del (någon del saknas) samt följer i huvudsak skriftspråkets normer.

Ni kan, i förbredda diskussioner, förmedla egna tankar och åsikter
på ett nyanserat sätt
på ett nyanserat sätt
till viss del
Ni kan läsa och reflektera och göra sammanfattningar av filmen.
lyfter fram huvudtanken i det sedda och ger nya relevanta perspektiv
lyfter fram huvudtanken i det seddaenkelt och återknyter till det sedda

Ni återger iakttagelser och formulerar egna tankar med utgångspunkt i filmen

några iakttagelser och välgrundande och nyanserade tankar
några iakttagelser och välgrundande tankaröversiktligt
Ni ska visa att ni förstår och respekterar turtagningen i en argumentation.
Japp och återknyter till den andres argument och tankar

Japp och återknyter till den andres argument och tankar
till viss del



Arditas och Emines debatt

Yaras och Jasmins debatt


Lycka till!