tisdag 26 februari 2013

Feedback på måndagens lektions (Todaysmeet och Mme Bovary)

1.Utvärdering av föregående lektion:


Two Stars and a Wish


2. Todays Meet

2.1 Vilka är kunskapskraven för diskussionen i Todays Meet:



  • Ni gjorde sammanfattningar och reflekterade utifrån frågeställningarna på filmen.
  • Ni kunde återge vad som hände i handlingen utifrån frågeställningarna. 
  • Ni formulerade egna tankar utifrån frågeställningar. 
  • Ni kunde redogöra för kvinno- och mansrollen i filmen samt koppla de till andra texter/filmer vi läst.
  • Ni kunde redogöra för kvinno- och manrollen i filmen utifrån samtidens idéer om mans- och kvinnoideal

Ni var SUPERduktiga!!!!

2.2 Lite respons på er diskussion från Twitter:








2.3 En sammanfattning av konversationen:


Fråga: 



Svar:









2. Fråga



Svar











Fråga: 




Svar:









3. Försök håll er konversationen på Todays Meet i huvudet medan ni tittar färdigt på Historieätarna om 1870-1900- talen.



3. 1 Efter filmen diskuterar vi frågan:




Mål: Ni ska utifrån de rådande föreställningarna kring könsroller på slutet av 1800-talet argumentera i frågan ovan.



4. Uppgift under filmen:  


Hitta definitioner på följande begrepp genom att lyssna på samtalen i filmen:

  • Borgarklassen -
  • Gentleman -
  • Litterär salong -
  • Det moderna Sverige
  • Socitetsdam
  • Traditionssamhälle
  • Överklassman
  • Offentligheten
  • Normer








söndag 24 februari 2013

Madame Bovary forts...

Vi ser vidare på Madame Bovary men idag ska ni få testa att diskutera filmen på Todays´meet. Enjoy!





Målen för filmen var:


Lektionsmål: Få insikt i kritiken av det borgerliga samhällets könsroller genom Gustave Fluberts Madame Bovary samt att kunna koppla denna kritik till industrialiseringens förändringar och tidens politiska idéer.

Språkmål: Kunna redogöra för samt diskutera för denna kritik i Fluberts Madame Bovary samt kunna diskutera denna kritik i anslutning till industrialiseringens förändringar och tidens politiska idéer.




Frågorna som ni skulle diskutera var:


  • Vad får vi veta om Emma Bovary? Redogör för hur hon beskrivs i filmen. Hur har hon och Charles träffats? Hur var deras äktenskap från början och hur blev det sedan? .
  • Vad är Emmas problem? Hur visar hon sin vantrivsel? Vad gör hon för att fly sin trista vardag?
  • Hur hanterar Charles det?
  • Hur tycker du borgarklassens könsroller och mans- och kvinnoideal till uttryck i filmen? 
  • Hur tycker du borgarklassens syn på sexualitet kommer till uttryck i filmen?
  • Hur kan du med stöd av Historieätarna och flippen dra slutsatser att denna novell är skriven under det moderna genombrottet? Vilka typiska motiv känner du igen?
  • Hur skulle du känna dig i en sådan strikt borgerlig miljö? Hur skulle du som man respektive kvinna reagerat? 
  • Kan du på något sätt förstå Emmas beteende?
  • Hur tycker du Charles borde hanterat Emmas problem?
  • Vem tycker liknar Emma liknar mest i sitt beteende - Marie Antoinette eller Märtha Ulfklo? På vilket sätt liknar karaktärerna varandra och på vilket sätt skiljer de sig åt?




En liten tutorial innan kanske..



Gå in på länken nedan och börja diskutera :)
http://todaysmeet.com/Emmabovary


tisdag 12 februari 2013

Madame Bovary

Idag ska ni få bekanta er med en annan tragisk figur - denna gång ur det franska borgarskapet. Kvinnan och mannen ni kommer få möta idag heter Emma och Charles Bovary. Men först ska ni få följande flippfilm innan vi går vidare:

Flippfilm Madame Bovary


Sedan läser vi texten om Madame Bovary tillsammans:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Madame_Bovary


Lektionsmål: Få insikt i kritiken av det borgerliga samhällets könsroller genom Gustave Fluberts Madame Bovary samt att kunna koppla denna kritik till industrialiseringens förändringar och tidens politiska idéer.


Språkmål: Kunna redogöra för samt diskutera för denna kritik i Fluberts Madame Bovary samt kunna diskutera denna kritik i anslutning till industrialiseringens förändringar och tidens politiska idéer.




Fundera på följande frågor och ta små anteckningar medan ni tittar på filmen:

  • Vad får vi veta om Emma Bovary? Redogör för hur hon beskrivs i filmen. Hur har hon och Charles träffats? Hur var deras äktenskap från början och hur blev det sedan? .
  • Vad är Emmas problem? Hur visar hon sin vantrivsel? Vad gör hon för att fly sin trista vardag?
  • Hur hanterar Charles det?
  • Hur tycker du borgarklassens könsroller och mans- och kvinnoideal till uttryck i filmen? 
  • Hur tycker du borgarklassens syn på sexualitet kommer till uttryck i filmen?
  • Hur kan du med stöd av Historieätarna och flippen dra slutsatser att denna novell är skriven under det moderna genombrottet? Vilka typiska motiv känner du igen?
  • Hur skulle du känna dig i en sådan strikt borgerlig miljö? Hur skulle du som man respektive kvinna reagerat? 
  • Kan du på något sätt förstå Emmas beteende?
  • Hur tycker du Charles borde hanterat Emmas problem?
  • Vem tycker liknar Emma liknar mest i sitt beteende - Marie Antoinette eller Märtha Ulfklo? På vilket sätt liknar karaktärerna varandra och på vilket sätt skiljer de sig åt?


                                          



Vi avslutar med en kortskrivning:


  • Vad tyckte du var bra eller spännande i filmen?
  • Vad gillade du inte i filmen? Vad det något du inte förstod?
  • Vad vill du veta mer om i filmen?

tisdag 5 februari 2013

Det moderna genombrottet

Förra lektionen såg vi ett avsnitt av Historieätarna som handlade om den oskarianska tiden. Vi fick där framför allt en inblick i hur det var att leva ett borgerligt liv och hur det var att leva som man och kvinna  under denna tid. Vi diskuterade sedan detta och gjorde en gemensam tankekarta:




 Idag ska ni få bekanta er med Det moderna genombrottet. 


Lektionsmål: Få insikt i det moderna genombrottets typiska litterära motiv genom Stella Kleves Pyrrhussegrar samt att kunna koppla dessa till industrialiseringens förändringar och tidens politiska idéer samt borgarklassens traditionella könsroller.

Språkmål: Kunna redogöra för samt diskutera det moderna genombrottets typiska litterära motiv genom Stella Kleves Pyrrhussegrar samt kunna diskutera dessa i anslutning till industrialiseringens förändringar och tidens politiska idéer samt borgarklassens traditionella könsroller.


1. Titta först på flippen nedan.





2. Vi läser tillsammans Stella Kleves novell Pyrrhussegrar.



3. Att fundera över och diskutera tillsammans i grupp.


  • Vad får vi veta om Märtha? Redogör för hur hon beskrivs i texten. Hitta citat i texten som stödjer ditt påstående.
  • Vad är hennes problem? Varför? Hitta citat i texten som stödjer ditt påstående.
  • Hur tycker du borgarklassens könsroller och mans- och kvinnoideal till uttryck i texten? Hitta citat i texten som stödjer ditt påstående.
  • Hur tycker du borgarklassens syn på sexualitet till uttryck i texten? Hitta citat i texten som stöjder ditt påstående?
  • Varför tror du novellen heter Pyrrhussegrar?
  • Hur kan du med stöd av Historieätarna och flippen dra slutsatser att denna novell är skriven under det moderna genombrottet? Vilka typiska motiv känner du igen?
  • Hur skulle du känna dig i en sådan strikt borgerlig miljö? Hur skulle du som man respektive kvinna reagerat?

Ta minnesanteckningar i gruppen och publicera dessa på bloggen.




måndag 4 februari 2013

Tiden efter industrialiseringen - klass, kön och kärlek

John Locke - Liberalismens fader
I dag ska vi börja fördjupa oss i tiden efter industrialiseringen. Vi ska framför allt se hur borgarskapet, men också hur bönderna och statarna levde sina liv under denna tid (1830-1890).

Men först:

Vad vet ni om den industriella revolutionen och liberalismen?


Lektions mål: Ni ska få insikt hur borgarskapet, bönderna och statarna levde under tiden efter industrialiseringen. Ni ska få förståelse för hur förändringarna påverkade människor inom olika samhällsklasser.

Språkmål: Ni ska kunna redogöra för samt beskriva hur de olika samhällsklasserna levde, hur tiden syn på kärlek, sex och äktenskap såg ut. Ni ska även kunna redogöra för och diskutera hur könsrollerna såg ut samt hur samhället förändras och hur det påverkar människorna.



Vi ska titta på ett nytt avsnitt av Historieätarna och under filmen ska vi fundera på följande:


1. Borgarna blev under industrialiseringen de som hade makt och pengar istället för adeln. De tog därför över lite av adelns sätt att leva, eftersom man ville visa sig rik och mäktig. På vilket sätt tycker du borgarskapets liv påminner om adelns levnadssätt? Vad tycker du skiljer sig mellan adeln och borgarskapet?

2. Hur skulle du beskriva den tiden syn på kärlek, sex och äktenskap?

3. Hur skulle du beskriva de könsroller som borgarskapet ger uttryck för? Hur skulle en man vara och hur skulle en kvinna vara? Vad var manligt respektive kvinnligt?

4. Hur skulle de vilja beskriva tiden runt industrialiseringen? Hur förändras samhället? Hur märker man på samhället och människorna att det är en tid med stora förändringar? Hur kommer dessa stora förändringar till uttryck?


Historieätarna - oskarianska tiden


Efter filmen ska vi diskutera frågeställningarna i smågrupper och sedan redovisa.